Lidlin kahvitapahtuma 27.2. / Teurastamo, Helsinki

Jälleen on Uuttaja matkustanut halki maan tekemään juttua. Tai no Tampereelta Helsinkiin matkasin, mutta on sitä reissaamista jo siinäkin. Matkan päällimmäinen tarkoitus oli osallistua Lidlin kahvitapahtumaan Teurastamon Flavour Studiolla Helsingissä. Kyseessä oli yksityistilaisuus, eli vain kutsulla sisään. Toki tämä Helsingin reissu piti sisällään muutakin tekemistä, mutta niistä lisää sitten omassa postauksessa.

Perillä ensimmäinen tehtävä asia sormien lämmittämisen lisäksi oli silmäillä upean tilan kaikki yksityiskohdat. Tila oli sisustettu teemaan sopivasti kahvipaketein ja -pavuin. Muutama pöytä, baarijakkarat sekä pitkä tarjoilupöytä veivät valtaosan lattiatilasta. Sisään päästyämme koko noin parikymmenhenkinen yleisö sai kouriinsa drinkit: appelsiinimehua erilaisin höystein, esimerkiksi mintulla, terästettynä (ei alkoholia). Drinkille sai kaveriksi paistopisteen antimia. Oli brezeleitä, munkkia sekä toiveitten mukaan täytettyjä bageleita. Ottaen huomioon, että olin oman aamupalani syönyt hieman kello neljän jälkeen, oli tämä noin kello yhdeksän aamiaistarjoilu enemmän kuin paikallaan.

Tilaisuus alkoi Lidlin kahvihyllyn tuotteiden esittelyllä sekä niistä kertomisella. Esitelmöimässä olivat Lidlin edustajat Linda Pukka sekä Vilma Vornanen. Tiesitkö muuten, että Lidlillä on valikoimassaan  22 erilaista suodatinkahvia, neljää eri papukahvia, kuutta erilaista pikakahvia sekä kahvikapseleita. Lidlin kahveista 90% on tällä hetkellä vastuullisuussertifioituja, ja vuoden 2018 loppuun mennessä tavoite on, että kaikki kahvi tulee olemaan sertifioitua. Samalla meille esiteltiin tuloksia Lidllin teettämästä kahvikyselystä, joka perustui reilun 1000 hengen kahvinjuontitottumuksiin. Kysely esimerkiksi paljasti, että yli 70% suomalaisista laittaa kahvinsa joukkoon maitoa, sokeria, kermaa tai muuta vastaavaa, hieman yli puolelle (59%) juojista kahvi on puhtaasti nautinto ja kuuluu jokaiseen päivään, keskimäärin suomalainen juo 2-4 kuppia päivässä ja yleensä päiväsaikaan sekä sen, että erikoiskahveja juo 13% vastaajista. Ja niin, kyselyn mukaan 90% kahvista ostetaan ruokakaupasta. Myös kahvitrendeihin puututtiin. Nyt trendaamaan päin ovat tummat paahdot, alkuperämaakahvit sekä kahvin hankkiminen papuina ja niiden itse jauhaminen.

Tutkimustulokset eivät mielestäni tuoneet esiin mitään yllättävää tai järkyttävää. Suomalainen on jääräpää ja merkkiuskollinen ja kun se ”mieluinen ja hyväksi havaittu merkki on löytynyt jo vuosia sitten”, niin siitä ei olla valmiita tuosta noin vain luopumaan. Toinen perussynti on se, että napataan se kahvi, jota saa kympillä kolme pakettia. Väitän, että jos kokeilisi pistää muutaman kerran hiukan isomman siivun kahviin ja katsoo vähän että mitä hankkii, niin kahvitottumus tulee muuttumaan välittömästi.

Sitten oli vuorossa ohjelmanumero, johon paikalle saapunut parikymmenpäinen joukko pääsi osallistumaan itse: baristamestari Jarno Peräkylän vetämä kahvicupping. Pitkälle tarjoilupöydälle oli rakennettu valmiiksi neljä cupping-rataa, joilla kaikilla maistettavana oli viisi Lidlillä myynnissä olevaa heidän oman merkin, Bellaromin, kahvia: kaksi alkuperämaakahvia: Kenia ja Java. Näiden lisäksi pöydässä oli 100% luomukahviblendi, Hieno Mokka tummapaahto sekä ExtraDarkRoast. Tämä oli erinomainen idea. Kuten Jarno itsekin totesi, niin harvemmin kotona on mahdollista maistaa useaa erilaista kahvia rinnakkain ja huomata erot välittömästi. Uskon, että kattauksesta löytyi jokaiselle mieluinen vaihtoehto. Oli mukava kuunnella ja käydä keskusteluita kahvien makuvivahteista ja ominaisuuksista. Lusikat kävivät ahkerasti ja puheensorina oli jatkuva. Kahvit tarjosivat ihan harkitsemisen arvoisia vaihtoehtoja kokeiltavaksi kotona.

Maisteluiden päätteeksi kutsuvieraille jaettiin Lidlin keraamiset ja kannelliset mukit. Kivannäköinen minun mielestäni. Eikä se vielä siihen loppunut: baristamestari valmisti tyttöystävänsä Kaisa Kokkosen kanssa mukeihin cappuccinot ja taiteili latte artia kahvin pinnalle parhaan osaamisensa mukaan. Kutsuvieraat pitivätkin pariskunnan suhteellisen kiireisenä, muttei kuitenkaan niin pahasti, etteikö Uuttajakin olisi ehtinyt muutaman sanan vaihtamaan.

Eikä tilasta ollut asiaa poistua ilman että olisi saanut muutakin viemistä mukaansa: mukanaolleille annettiin vielä paperipussit, jossa jokaisessa kolme pakettia erilaisia Lidlin hyllystä löytyviä kahveja. Voisin kuvitella, että joukostamme parille jäi sen verran kipinää kahvien suhteen, että tekee vastaavanlaisen maistelukokeilun vielä kotonakin. Innokkaita ja uteliaita oli kuitenkin sen verran monia.

Tapahtuma osoitti mielestäni sen, että suomalaisilla on kiinnostusta kahvia ja sen alkuperää kohtaan. Myös pienpaahtimo- ja erikoiskahvit, kuten cappucinot ja latet, kelpaavat kunhan niistä infotaan riittävästi. Tällaiset tilaisuudet ovat erinomaisia mahdollisuuksia päästä kyselemään ammattilaisilta asioita, joita muuten ei varmasti tulisi itse selvittäneeksi. Kaisa ja Jarno vastailivat uteliaiden kyselyihin ja uskon, että paljon jäi kysymättäkin. Aika tällaisissa tilaisuuksissa on vaan aina valitettavan rajallinen.

Suuri kiitos Marsaana Communications:lle kutsusta tähän tilaisuuteen. Kiitos Lidlille itse tapahtumasta ja isot kiitokset myös Jarno ja Kaisa vieraiden kahvittamisesta ja opettamisesta! Sekä tietenkin myös muut tapahtuman järjestämisestä ja onnistumisesta vastaavat tahot! Oli ilo vaihdella kanssanne näkemyksiä ja kokemuksia kahvista ja  sen ulkopuoleltakin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *